למעלה מעשור מאז משבר הסאפ פריים חווינו סביבת ריבית אפסית שנועדה במקור להמריץ את הכלכלה אשר יצרה תרבות
של מינוף לא רק בקרב עסקים אלא גם בקרב משקי הבית. בתרגום חופשי אנשים לוו כסף זול וחיו מעבר ליכולת התקציבית שלהם בפועל.
אפשר היה לראות זאת מכל עבר אם זה בשיעור המכוניות החדשות ורכבי היוקרה בכבישים, אם בהיקף החופשות ואם בתרבות הצריכה של מותגי יוקרה אופנתיים.
בתקופה האחרונה אנחנו עדים להעלאת ריבית מצד בנקים מרכזיים בארה"ב, באירופה ואצלנו בבית.
העלאות הריבית באות כפעולת מנע לאינפלציה הגבוהה שנרשמת בכל רחבי הגלובוס.
בעת כתיבת שורות אילו מסתמנת האטה בקצב האינפלציה אולם עדיין הבנקים לא סיימו עם העלאות הריבית המתוכננות
וכפי הנראה טרם הגענו לתקרת הריבית.
חשוב להבין שעליית הריבית משפיעה באופן דרמטי על אורחות החיים של כל משקי הבית והעסקים החל מהלוואות
לרכב, כלה במשכנתא וכן הלוואות גישור על נכסים פיננסיים, הכול מתייקר וזה מורגש היטב בכיס של כל אחד ואחת מאתנו.
עליית הריבית מצטרפת ליוקר המחייה המאמיר והשילוב מייצר אתגר כלכלי לא פשוט שאליו חייבים להיערך.
מה נדרש לעשות בתקופה הקרובה?
כל בית אב בישראל צריך להתנהל כעסק, אשר לוקח במאזן את ההכנסות מול כל סעיפי ההוצאה החודשיים.
אם בעבר יכולנו להוציא יותר על מותרות ולהתנהל באופן לא מחושב הרי שבתקופה הקרובה נכון יהיה יותר לכלכל את צעדינו בקפידה נוכח יוקר המחייה המתרגש עלינו.
התרגום של זה בפועל הוא לצרוך בהתאם ליכולתנו בפועל ולא להיגרר להוצאות מיותרות שידינו אינה משגת אותן.
סעיפי הוצאה שאינם חיוניים והם חורגים מהמסגרת התקציבית צריכים לצאת מדו"ח ההוצאות המשפחתי
לפחות לתקופת ביניים.
בשורה התחתונה, הכלכלה כמו החיים מתאפיינת במחזוריות. לאחר תקופה ארוכה של שגשוג ועלייה ברמת החיים חשוב להבין שיש זמנים בהם חייבים לנהוג בצניעות ולחשב את צעדינו בתבונה על מנת לצאת מחוזקים ויציבים לעתיד לבוא.
אופיר ברעם מנכ"ל שיא רחובות