השרותים שלנו

העברה בין דורית בעסקים

העברה בין דורית בעסקים

מאת מירית עמוסי

 

מירית עמוסי מתכננת פיננסית מוסמכת CFP

תכנון פיננסי והעברה בין דורית בעסקים :

תהליך של העברה בין דורית בעסק הוא תהליך מורכב ומאתגר שלא כולם זוכים לצלוח אותו.
למעשה,  75%  מהעסקים אינם שורדים את ההעברה הבין-דורית הראשונה
כמתכננת פיננסית אני מזהה שהאירוע מתחיל עוד כשישנה סנונית מחשבתית ראשונה של בעל העסק
לפרוש מהמערך העסקי אותו הוא ניהל עד היום.
להחלטת הפרישה יש השפעה רחבה, לא רק על בעל העסק אלא, על המשפחה, על העובדים והשותפים
הפנימיים והאסטרטגיים ומביאה לרגשות לא ברורים אצל כל הנוגעים בדבר,
לעיתים ההחלטה עלולה ליצור פחדים, חששות ואי ודאות לגורל העסק ולהמשכיותו
הסיבות לקושי של המעבר העסקי מגוונות מאוד: החל מהיעדר מוכנות להעביר את השליטה, קושי של
המייסד לסמוך על אחרים, לשחרר ולהתנתק מהעסק, קונפליקטים, אגו מנופח, מאבקי כוח או חוסר
הסכמה בסיסי הנובע מפערים בהשקפות עולם או חשיבה אסטרטגית בדבר גורל העסק.
מרגע קבלת ההחלטה של בעל העסק לפרוש ועד יישום פעולות מעשיות כמו חלוקת תפקידים מחדש,
מתן הרשאות ואף שינוי ארגוני מהותי שמתבצע תוך כדי ההעברה לדור הבא , הדרך עוד ארוכה.
חשבו על הלקוח שלכם שהקים את העסק במו ידיו, השקיע שנים רבות בהקמתו עכשיו, אין לו כל שליטה
על מפעל חייו ועתידו אינו ידוע על חששות הפרישה ממקום העבודה כשכיר דובר רבות, משמעות הפרישה
ממקום עבודה שאתה הקמת,הן כפולים ומכופלים חובתי כמתכננת לגלות רגישות,
להבין את המורכבות והסיטואציה ולהציע פתרונות הולמים לתהליך של העברה בין דורית.

סוף מעשה במחשבה תחילה :

תהליך נכון וביצוע הדרגתי ומדויק יגדיל את הסיכויים להעברה בריאה ויסיע למנוע משברים עסקיים ומשפחתיים

בחברת השיא מג'יק פיתחנו שיטה לניהול התהליך המורכבת מ-4 שלבים :

 

הכרת הסוגיות המשפחתיות והעסקיות.

ככל שאכיר את בעל העסק ואת העסק עצמו, כך התהליך יהיה מדויק יותר
בכל תהליך אני נוהגת להשתמש בשאלות עוצמה שמובילות את האירוע, כגון: מה ייחשב בעיניך כהצלחה בתהליך הזה ?
ממה אתה חושש ? מה מבחינתך ייחשב כישלון ? איך היית מגדיר את מערכות היחסים שלך במשפחה? מה מאיים על התהליך?
מי איש הסוד שלך, על מי אתה סומך…. ספר לי על אתגר ניהולי שהיה ואיך צלחת אותו? מה המורשת שלך? מה חשוב לך לשמר? על איזו מדיניות חשוב לך לשמור? ועוד….
שאלות כלליות נוספות כמו מי מנהל את העניינים כאן? מי בעלי התפקידים, איך מתנהל יום עבודה סטנדרטי ?
מי חותם על הצ'קים ? מה קורה כשאתה לא נמצא? תשובות לשאלות אלה נותנים לי המון מידע על העסק והצרכים שלו

שולחן עגול

הקמת BOARD , צוות פנימי שתומך בתהליך מאפשר לערוך שולחן עגול שכל תפקידו לתמוך בתהליך ההעברה.
תפקידי כמתכננת הוא לשמור על כך שהדיונים ינוהלו היטב , השיח צריך להיות שיח מכבד ופתוח,
לוח הזמנים צריך להיות מוגדר מראש, כל זאת על מנת לקבל החלטות שמטיבות עם העסק ומאידך נוחות
לעיקול עבור המייסד.חשוב מאוד שבעל העסק יהיה מעורב בכל הישיבות ויתווה את הדרך להעברת השרביט
הפגישות הללו מסייעת למשפחה לסמן סוגיות חשובות, לדון באומץ וברגישות על הפחדים והחששות ולהגיע יחד כמשפחה להבנות שבני המשפחה חיים איתם בשלום.
לכל המשפחות יש סוגיות מהותיות אך כל משפחה מתמודדת עם זה בצורה אחרת ולכן עלינו לגלות
רגישות לערכים וליסודות המשפחתיים, לצאת מנקודת הנחה שאין נקודות הנחה, אין שיפוטיות או נקיטת עמדה
אלא המון נקודות לגישור ושמירה על מערכת יחסים בריאה בין כל המשתתפים.
מעת לעת על מנת לוודא שאנחנו בדרך הנכונה, אני מקיימת פגישה אישית עם המייסד, ללא מעורבותם של הנבחרת מהשולחן העגול.

יורשים

האם יש דור ממשיך או אין ?

כאשר אין דור ממשיך, האפשרויות העומדות בפנינו הם:

  1. מכירת העסק במיידי – יתרונות: שמירת השווי של העסק, עסק שבעליו נפטרו או פרשו יורד
    מערכו ועלול להימכר מתחת לשוויו האמיתי . במצב של מכירת עסק, מומלץ להיעזר באיש מקצוע שייתן הערכת שווי ובכך להתחיל משא ומתן בריא מול המתעניינים.
  2. מכירה עתידית – לדוגמא: הכנסת שותף שיפעל במקביל לבעל העסק תוך כדי העברת המקל עד כדי הורשת העסק במלואו.
  3. מינוי מנכ"ל חיצוני – מצב כלאיים שבו בעל העסק מבקש להשאיר את העסק המשפחתי אך לא מעונין למכור אותו ,

מינוי מנכל חיצוני יפעל בהתאם לתקנון חברה שייקבע מראש, כולל חלוקת דיבידנדים ליורשים בעת הצורך.
כאשר יש דור המשך יש להחליט מי הוא יהיה  וכמובן לענות על השאלות כמו,
האם יש לאדם זה את היכולות והכשירות לניהול העסק?
כאשר יש כמה מועמדים, בעל העסק צריך להחליט האם כולם ינהלו את העסק או רק חלק?

אופרציה יישומית

הקמת תוכנית עבודה, דרכי יישום בפועל של התוכנית ולוח זמנים לביצוע.
התוכנית תכלול לדוגמא את מדיניות קבלת ההחלטות, התייחסות למערך המשפחתי (האם לחתנים וכלות מותר להתערב? ) ,
כיצד יתקבלו החלטות ומיהו בעל הסמכות האחרונה? כיצד ומתי יחולקו המניות והדיבידנדים, קוד התנהגות במצבי קיצון ואי הסכמה,
הובלת פעילויות לשימור מורשת העסק כמו הגדרת תקציב לתרומות , איך מגינים על העסק במצב של גירושין וסיכונים נוספים (על כך ארחיב במאמר הבא) ועוד מגוון רחב מאוד של הסכמות הדדיות.

 

תכנון פיננסי ומעבר בין דורי מסודר ושלם זו המתנה הכי טובה שאדם יכול להוריש לילדיו ,

תהיו שותפים בהענקת המתנה הזו

 

 

מירית מדר עמוסי

מתכננת פיננסית מוסמכת CFP

מנהלת תחום תכנון פיננסי – שיא MAGIC מקבוצת השיא

 

שינוי משמעותי בחיים מתחיל מצעד אחד קטן…

השאר פרטים ונחזור אלייך

שינוי משמעותי בחיים מתחיל מצעד אחד קטן...

השאר פרטים ומחזור אלייך 

לוגו השיא group שירותים פיננסים

אם ביטחון כלכלי והרצון לחיות את החיים שתמיד רצית זה מה שאתה מחפש, אנחנו כאן כדי לקחת אותך לשם, יד ביד עם יחס אישי וליווי צמוד, לצד המומחים המובילים בתחום, תוך מתן מענה 360 לכל תחום הפיננסים.

הרגישו חופשי להשאיר לנו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם

הפרטים נקלטו בהצלחה!

לקבלת הלינק ושמירת האירוע ביומן בחרו את סוג היומן

תודה שבחרת לחיות בשיא

הפרטים התקבלו בהצלחה

הלקוח/ה קיבל/ה הודעה על כך שמתכנן  מטעמנו ייצור עימו קשר בתוך 3 ימי עסקים

דילוג לתוכן